Elektronikus személyazonosító igazolvány (eSzemélyi)
- Személyes megjelenéssel, 'Személyi igazolvány ( e-SZIG)' ügytípus foglalásával, az eljárás teljes egészében illeték- és díjmentes.
- A kérelem benyújtásakor a kérelmezőről fénykép készül, az ujjlenyomatait és aláírását is elektronikusan rögzítjük, beleegyezésével tároljuk.
- A konzulátuson csak magyar állampolgár és kizárólag állandó személyazonosító igazolvány iránti igényt nyújthat be.
FIGYELEM: Az állandó személyazonosító igazolvány cseréjére, illetve pótlására adatváltozás, érvényességi idő lejárta, vagy gyártmányhiba miatt, továbbá elvesztés, eltulajdonítás, megrongálódás, megsemmisülés miatt van lehetőség. Az eSzemélyi érvényességi idejének lejárta miatti csere legkorábban a lejárati időt megelőző 60 napon belül lehetséges!
Minden eSzemélyi igazolványhoz tartozik egy ún. személyazonosító kód (PIN-)kártya, amit átadás után gondosan őrizzen meg. Ez a (PIN-)kártya aktiválás után, folyamatosan bővülő rendszerben segíti az elektronikus ügyintézést Magyarországon.
Cselekvőképtelen kiskorúak esetében (14 év alatt) az Eszig kiállításához egy szülő személyes megjelenésére és aláírására van szükség. A másik szülő hozzájáruló nyilatkozatát, illetve a szülői felügyeleti jog szünetelésének vagy megszűnésének igazolását nem szükséges bemutatni, de szükséges a gyermek születési anyakönyvi kivonata.
6 éves kor felett a gyermek jelenléte is szükséges a kérelem benyújtásához. 6 éves kor alatt igazolványkép benyújtása szükséges és elégséges, a gyermeknek nem kell feltétlenül személyesen megjelennie.
Az eSzemélyi kiállításának alapja a magyar születési anyakönyvi kivonat és a lakcímkártya ill. a személyazonosító jel. Amennyiben a gyermek külföldön született és a születése még nincs anyakönyvezve Magyarországon, akkor az anyakönyvezést és a nyilvántartásba vételt is előzetesen kérelmezni kell. (lásd születés Anyakönyvezés és Nyilvántartásba vétel).
A korlátozottan cselekvőképes kiskorú (14 év feletti) a kérelmét saját maga is előterjesztheti.
Szükséges dokumentumok:
A kérelem benyújtásához az alábbi iratok szükségesek:
- személyazonosság igazolásához az alábbi okmányok egyike:
- érvényes vagy 1 évnél nem régebben lejárt állandó személyi igazolvány vagy
- érvényes magyar útlevél vagy
- érvényes, magyar hatóság által kiállított, kártya formátumú vezetői engedély,
- érvényes, külföldi okmány (személyi igazolvány, útlevél, jogosítvány)
- a kérelmező magyar lakcímkártyája (ha ilyennel rendelkezik)
- a kérelmező magyar születési anyakönyvi kivonata (vagy ennek másolata)
- a névviselés megállapítására alkalmas magyar hatóság által kiállított házassági anyakönyvi kivonat (magyar házassági anyakönyvi kivonat vagy ennek másolata)
- magyar adókártya és TAJ (betegbiztosítási) kártya (ha ilyennel rendelkezik)
Amennyiben a kérelmező doktori címe még nem szerepel a nyilvántartásban, a doktori cím viselésére jogosító magyar okirat (diploma), külföldön szerzett doktori cím esetén az annak magyarországi elismerését tanúsító okirat.
Kérésére az Eszig tároló elemén két, vész esetén értesítendő személy telefonszáma kerül rögzítésre.
A személyazonosító igazolvány érvényességi ideje
- 12 év alatt a kiállítás napjától számított 3 évet követő születési idejének napja, de legfeljebb a 12. életév betöltésének napjáig terjedő időtartam.
- 12 – 18 év között a kiállítás napjától számított 3 évet követő születési idejének napja.
- 18 év felett a kiállítás napjától számított 6 évet követő születési idejének napja.
12 év alatt kérelmezőre vonatkozó felhívás:
Kérjük, hogy amennyiben a 12. életévét még be nem töltött gyermek részére szeretnének e-személyi igazolvány iránti kérelmet előterjeszteni, javasoljuk, hogy a kérelmet csak a 12. születésnapon, vagy ezt követő időpontban terjesszék elő, mert az igazolvány érvényessége a 12. életévet érintő születésnapot nem lépheti át. Amennyiben tehát ezt megelőzően igényelik, az igazolvány érvényessége a 12. születésnapon mindenképpen lejár. A betöltött 12. életévtől ujjlenyomat felvételére is szükség van.
Ügyintézési idő:
Az elkészült személyi igazolványokat Magyarországról meghatározott időnként kézbesítik a konzulátusra, az elkészült okmányok ennek megfelelően általában 4-6 héten belül érkeznek meg a konzulátusra. Sürgősségi eljárásra nincs lehetőség. A konzulátus ezt követően az érkezés sorrendjében dolgozza fel az okmányokat és értesíti az ügyfeleket. A felsorolt eljárási idők a hiánytalanul beadott, rendezett státuszú személyi igazolvány kérelmekre vonatkoznak. Bármilyen hiányosság az eljárási idő további meghosszabbítását eredményezi. Kérjük, hogy ezt az időtartamot vegyék figyelembe az utazásaik tervezésekor de - tekintve, hogy az eljárási idő tartama hosszabb is lehet - ne vásároljanak az utazáshoz menetjegyeket az új okmány kézhezvétele előtt (repülőjegy, buszjegy, stb.), mert az ebből eredő esetleges károkért a konzulátus nem vállal felelősséget.
Átvételi lehetőségek elkészült okmányok esetében - ezt igényléskor kell eldönteni:
- Magyarország Hágai Konzulátusán személyes átvétel (értesítést követően hétfőn, szerdán 14.00-16.00 között és pénteken10.00-12.00 között);
- Magyarországi lakcímre postázás;
- Magyarországon átvétel egy okmányirodában;
- Magyarországon átvétel a Központi Okmányiroda ügyfélszolgálatán;
- Magyarország másik külképviseletén átvétel /postázás a helyi lehetőségek szerint
További hasznos információkat tartalmazó linkek:
- Elveszett okmány
- Gyermekek külföldre utazása
- Úti okmányokkal kapcsolatos tájékoztató
- www.eszemelyi.hu
- eSzemélyiM Mobil applikáció
FIGYELEM: Elektronikus aláírás (E-sign) igénylésére a külképviseleteken nincs mód, azt a kérelmező az eSzemélyi birtokában utólag elektronikusan, vagy magyarországi kormányablaknál személyesen kérelmezheti.